7 maart 2022

SGP over oplossingen woningcrisis in Bodegraven-Reeuwijk

Van starter tot senior: we worden allemaal getroffen door de vastlopende woningmarkt. Ook de lokale politiek kan er niet meer omheen.

We moeten de productie goed in stand houden om hogere getallen aan te tikken. We zijn deze periode al van ongeveer 100 naar 200 nieuwe woningen gegaan. Daarin willen we doorgroeien, het liefst naar de 300 tot 350. Dat resulteert in doorstroming, waarmee er hopelijk betaalbare woningen beschikbaar komen.

Regels aanscherpen

De regels omtrent het woningbezit zijn al strenger geworden, maar die kunnen we nog verder aanscherpen. Het eindeloze verhuren van woningen tegen een hoge prijs moet afgelopen zijn. Mensen staan op straat doordat anderen er goed op verdienen. We moeten daarom zorgen dat iedereen die een huis in bezit heeft, deze daadwerkelijk zelf bewoont.

Nieuwe experimenten

Daarnaast ben ik absoluut in voor nieuwe experimenten. Denk aan tijdelijke vergunningen op locaties van circa tien jaar. In Gouda heeft Mozaïek Wonen zo’n mooi experiment opgestart, naar ons idee zou dat hier op bepaalde plekken ook zeker mogelijk moeten zijn.

Ook denk ik aan erfpachtconstructies, zoals voorheen in Reeuwijk al eens zijn voorgekomen. Zo kun je de grond betaalbaarder maken, waardoor je wat toegankelijkere, beter geprijsde woningen kunt aanbieden dan die we nu kennen.

Meer bouwlagen

Om verandering aan te wakkeren, moeten we zelf ook meebewegen. Vier jaar geleden hebben wij onze Bodegraafse hoogtemaat gelimiteerd tot vier hoog. Nu de nood zo hoog is, staan wij op geschikte plekken ook open voor vijf tot zes bouwlagen. Anders valt het niet meer bij te benen. Daarbij willen we uiteraard sterk rekening houden met omwonenden. Niemand vindt het natuurlijk fijn om tegen een flat van zes hoog aan te kijken. In de Dronenhoek zien wij wel kansen voor hoogbouw.’’