4 juni 2021

Veehouderij en landschap in onze gemeente

De fractie van de SGP staat niet bekend om haar stortvloed aan moties in de gemeenteraad. Toch hebben we bij de behandeling van de Kadernota 2022 – 2025 gemeend aandacht te moeten vragen voor het onderwerp ‘Veehouderij en landschap’ in onze gemeente.

De veehouderijsector ziet zich geplaatst voor belangrijke veranderingen als gevolg van klimaatverandering, bodemdaling, stikstofproblematiek, verandering van het consumentengedrag en andere veranderingen in de samenleving. Veehouderij en landschap in onze gemeente zijn nauw met elkaar verbonden. Agrarisch ondernemers zijn daarbij belangrijke beheerders van ons landschap.

Daarom hebben we de oproep gedaan om meer aandacht te schenken aan de gevolgen van veranderingen, die deze sector te wachten staat als het gaat om landschap, bodem en milieu. Wij hebben gevraagd om in nauw overleg met deze sector een visie te ontwikkelen over de toekomst van de veehouderij in onze gemeente en daarbij aandacht te schenken aan het economisch en
maatschappelijk welzijn van de boeren en hun gezinnen.

Zoals gebruikelijk eindigt de tekst van een motie met: “En gaat over tot de orde van de dag”. Maar dat is in dit geval nu precies niet wat we willen. Er moet méér inzet komen voor de veehouderij en
het landschap in onze gemeente.